Пробудження національної свідомості дало поштовх розвитку українській музиці. Наші артисти звучать все голосніше і збирають все більше прослуховувань на стримінгах, але всупереч цьому із комерціалізацією таланту є суттєві проблеми. Олена Орлюк – очільниця IP офісу України (Національного органу інтелектуальної власності), докторка юридичних наук і професорка кафедри інтелектуальної власності та інформаційного права КНУ імені Тараса Шевченка. Валерій Харчишин – генеральний директор громадської організації «Українська агенція з авторських та суміжних прав» (далі по тексту – ГО «УААСП»), музикант, лідер рок-гурту «Друга Ріка».
Разом вони розкажуть про вади системи захисту авторського права та про можливі шляхи розвитку музичної сфери. – Пані Олено, пан Валерій, почнемо з наболілого.
Української музики стає все більше. Як охорона авторських прав сприяє заробітку артиста? Олена Орлюк: Музична індустрія зазнає критичних змін прямо у нас на очах, і якщо раніше найбільшу долю від доходів автора складали надходження від концертної діяльності, сьогодні роялті, які виплачуються радіо і телебаченням, а також музичними онлайн-платформами, займають найбільшу частину в статтях доходу автора – за кордоном більшою мірою, в Україні поки меншою.
По суті, відповідальне ставлення таких користувачів музики до авторського права і є тією самою комерціалізацією музики. Це та зміна світового ринку, до якої ще належить пристосуватися – і самим авторам, і, власне, онлайн-платформам (можливо, шляхом перегляду наявних ставок роялті – що стосується не тільки України, а й світу в цілому).